Franz

"En viss förmåga att förstå och leva mig in i människor har jag kanske,
men jag tror inte att jag någonsin träffat en människa som i längden
klarar av vardagslivet och det mänskliga umgänget (och vad mer handlar
det egentligen om?) sämre än jag."

"Jag tror faktiskt jag är oförmögen till allt mänskligt umgånge. Att få ett
samtal att flyta på ett naturligt sätt är jag helt ur stånd till, med ett och
annat sällsynt, fruktansvärt sällsynt undantag."
Franz Kafka till Felice Bauer juni 1913
ur boken "Gemenskapen har sina demoner och ensamheten sina
- essäer om Franz Kafka" av Hans Blomqvist på Bakhåll 2009

Kommentarer
Postat av: Erik "Semlan"

En självinsikt hos Franz eller bara fallet ner i "brunnen"?

Postat av: El Stiffo

Han hade inte så höga tankar om sig själv.

2010-06-18 @ 22:23:16
URL: http://elstiffo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0