Globalt

en värld
en härskare
ett Google

Kommentarer
Postat av: Bosse

Jag hörde – eller om jag såg det på tv? – nyligen ett intressant program om Googles gryende världsmonopol över informationen. Okej, jag oroar mig inte så länge de är snälla. Men kommer nya generationer av Google-ägare att vara lika snälla?

2009-09-05 @ 17:38:34
URL: http://booza69.blogspot.com/
Postat av: ElStiffo

Hur vet du att de är snälla? Vad är snällt med monopol? Marknadens motsvarighet till diktatur?

2009-09-05 @ 22:59:18
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse

Jag vet naturligtvis inte om de är snälla, men hittills tyder väl inget på motsatsen. Och det är svårt att förneka fördelen med en så avancerad sökmotor som den som Google erbjuder – gratis. Jag såg en intervju med en av höjdarna på Google i svensk TV nyligen. De har ett motto på företaget: "Be nice." Och för övrigt finns det ingenting som utesluter andra företag från att ta upp konkurrensen med Google. May the best man win.



Eller föredrar du någon sorts överstatligt monopol?

2009-09-07 @ 05:28:56
URL: http://booza69.blogspot.com/
Postat av: ElStiffo

Jag föredrar verkligen inte ett överstatligt monopol. Men tror heller inte att det bara är två alternativ att välja mellan. jag förundras mest över att så många helt okritiskt tycker att det är ok med en så total dominans. Ekonomisk makt har aldrig varit samma sak som demokratisk makt. Men rösta på Google du, det gör inte jag.

2009-09-07 @ 18:58:49
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Erik

Vacker liten dikt ElStiffo! Google håller på och snor litteraturen! Google har säkert någon djävulsk plan... även den som är snäll kan bli elak och dum! Open Source är ett alternativ, ett fritt alternativ. Google som sökmotot, visst, Google som megaglufs, nej tack. Precis som i fallet Microsoft, nej tack (där det går) utan problem. Fasen, det så kallade "datakörkortet" som en massa människor fick "utbildning" i via AF, det var ju bara grundkunskaper i Microsofts Officepaket!?!? Illa, mycket illa! Men nu kämpar EU mot Microsoft, helt klart i sista minuten, men bra att de vaknat och inser den sneda fördelningen. Vårt öppna samhälle (offentlighetsprincipen) är inte så mycket värd om du inte har Officepaketet i datorn. Hur ska du annars kunna läsa dokument, när allt är skrivet i Word?

Postat av: ElStiffo

Det är mycket med det här. Ekonomi, politik, ideologi, filosofi och våra förmågor som varelser på Jorden. Jag har inget att tillföra just nu.

2009-09-08 @ 17:50:37
URL: http://elstiffo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0