Philip Pullman

Philip Pullman är ju en sjusärdeles författare som jag antar att de flesta som läst Den mörka materian-sviten vet. Och om du inte vet och gillar fantasi, filosofi, ett persongalleri med en hjärna större än en ärta o.s.v. så pröva på. Den första heter "Guldkompassen" och jag har inte sett filmen utan vill läsa del tre som jag sparat med flit först och sen läsa om hela klabbet. MEN herr Pullman, i en intervju som finns på

www.sfbok.se/bulle/bull16.htm så säger han en del som jag blir glad av. Nämligen

 "-Vad jag menar med att man inte ska bry sig om andra är att man inte ska tänka på att behaga andra. Och man ska inte visa andra vad man skriver. Frågar man någon vad han eller hon tycker får man antingen svaret att det är lysande eller "tja, jag tyckte om det, men..." eller så säger de att det är avskyvärt. Inget av dessa påståenden har man någon nytta av. Om någon säger att det är hemskt blir man deppig och om någon säger "tja, det är bra, men..." så kommer man inte att komma överens om vad som är dåligt, och om man får höra att det är lysande så kommer man att sluta att anstränga sig. Strunta i andra, tänk bara på dig själv. Skriv den typ av historia som du själv skulle vilja läsa. Skriv det så bra som du kan, var ärlig mot dig själv, håll texten hemlig och privat, försök inte vara andra till lags. Gör vad du själv känner för."

OCH det här gäller mycket annat skapande också, tycker jag. Vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: Erik

Så passande! Här kommer ett trevligt tips.
Tror du nämnde Pullman när vi besökte SciFibokhandeln i Gamla stan.
Ska kolla upp Philip. Bara det förnamnet borgar för bra sci-fi, i mina öron.
(Anar du vilken Philip jag tänker på?)
Ha en bra fredag, så hörs vi!

2008-05-08 @ 23:35:39
URL: http://erik56.blogg.se
Postat av: ElStiffo

Säg Philip och jag tänker K Dick! Har bara läst en bok av honom men den var i en klass för sig.Så det skulle kunna vara kodordet i.s.f. att säga F-ordet (ha-ha-haa)

2008-05-09 @ 08:30:23
URL: http://elstiffo.blogg.se
Postat av: ElStiffo

PS Fast Pullman är mer fantasi än sci-fi och inte riktigt 'rå-fantasy' heller tycker jag.

2008-05-09 @ 09:24:56
URL: http://elstiffo.blogg.se
Postat av: Bosse67

Det finns mycket som jag gillar i den texten. När Pullman skriver att man inte ska visa sina texter för andra, att man ska vara hemlig och privat, så förmodar jag att han avser texter som är under tillkomst, ännu ej färdigskrivna alster. Om han menade att man ska hålla allt man skriver för sig själv alltid, då undrar man om han kan leva på sitt författande.

"Skriv den typ av historia som du själv skulle vilja läsa. Skriv det så bra som du kan, var ärlig mot dig själv ..." Jag har läst andra författare som formulerat sig på liknande sätt, och det är ju lätt att känna sympati för sådana råd.

2008-05-10 @ 21:58:01
Postat av: ElStiffo

Han är en av Englands 'större' författare. Skriver för alla åldrar, även dramatik.

2008-05-12 @ 08:23:58
URL: http://elstiffo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0