Det som inspirerar

Svalor. Lika vackra att se på, som flygande tecken, som t.ex. Bridget Rileys konst.

Men det är färre i år. Vad beror det på?

Minimala anteckningar i marginalen. Det som står här på/i ElStiffo är ju inte så

omfångsrikt i snitt. Alla som är flitiga bibliotekslånare vet ju att man ibland stöter

på en bok där någon som läst den förr inte har kunnat låta bli att skriva kommentarer.

Ofta är de skrivna av någon med ett brinnande intresse för ämnet. Någon som borde ha en eller flera goda vänner med liknande intressen att diskutera med. Men det blir en affekterad not med utropstecken i kanten.

Ganska vackert på något vis. Ibland lite lätt obehagligt med en människa som tränger sig på min läsupplevelse med egna infall och starka känslor.

Hela livet är ju en marginalanteckning om man ser sin egen futtiga insats i förhållande till mänsklighetens kollektiva spår...

Det regnar. En kråka kraxar, en koltrast sjunger, dropparna tilltar i intensitet, det låter underbart.

Synd om alla som inte kan njuta av vardagens ljud. Jag sitter på min lilla uteplats, 3x4 m, och skriver direkt

på bärbar i knät. Inte alltför många fula brum- surrljud har jag i min omgivning. De är som ljudens suddgummi, tar bort alla spännande och nyanserade ljud. Allt blir en jämn smet. Öron blir trötta, ingen orkar lyssna.

Istället för att lyssna med nyfikenhet vill jag bara stänga av när inbromsande pendeltåg tjuter och olika meddelanden som är tänkta som viktig information överlagrar varandra. En hel generation ungar kommer att få hörselskador för att de lyssnar så högt i sina hörlurar. Dövlurar... MEN, det finns hörseldon som aktivt

dämpar ljud utifrån.  Det är BRA!

Konst, elva brungula torra grässtrån växer en meter framför mig (för jag har varit ännu latare än vanligt

och inte ens rensat mellan plattorna i år). De rör sig mycket svagt och då och då träffar en regndroppe från balkongkanten ovanför ett av stråna. Mycket vackert. Påminner om en svensk konstnär som jag inte kommer ihåg namnet på. Alltså hans konst, inte personen :-) Bakom ( stråna) ligger fyra tegelstenar, när en och annan regndroppe träffar dem så blir det först en lite mörkare fläck, som sen sugs upp och tegelstenen ser ut som den gjorde innan. Också mycket snyggt. I princip behövs inte konsten för att upprepa detta.

Om man bara har semestrande ögon att se med finns liknande skönhet runtomkring en hela tiden.

Tanketrådsbyte...

Med lite tur/väder, kommer jag att kunna sitta så här och skriva ända in i oktober. Good for me...

Coda

"Broken flowers" av Jim Jarmusch var fin och ikväll kommer "Stranger than Paradise". Jag tvivlar på att den känns lika bra nu som då, 1984...

För övrigt anser jag att Karthago bör brännas = blogg.se borde återinföra kategorier och nyckelord...

Have a nice day / have a vice way....


Kommentarer
Postat av: ElStiffo

Ojdå va fula raderna blev. Missade att förhandsgranska ordentligt, orkar inte göra om nu...

2008-07-21 @ 15:14:49
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Erik

Fina ord :-)

Jag brukar också glömma bort att kolla hur det ser ut... men det går ju att efterfixa. Men vadå, kategorier finns?! Vad har du gjort? Håller dock med om att Kartago bör förstöras = saknar nyckelorden jättemycket! Nyckelord gav inlägget extra mening, gjorde sökningar bättre. Bloggare fick igång FRA-debatten, nu dags för blogg.se bloggare att få tillbaka nyckelorden!

Jag är också rädd att Jim Jarmusch äldre filmer inte riktigt håller... får väl kika med ett öga, he, he. Ibland förstörs trevliga minnen när favoritfilmer ses om. De dör platt och minnet solkas ner, som en sotares skjorta. Länge sedan jag såg en Trifid, svalor ser jag från Sjöberget, de bor under gångbryggan. Makalösa flygare, totalt handikappade på marken. Tänk, bara ett försök när flygandet ska läras. Tuffa bud för svalorna.

Ha en fortsatt inspirerande semesterdag!

2008-07-21 @ 16:44:10
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: ElStiffo

Men vadå? Det går inte att skriva in nya kategorier, eller har jag missat nått (nu igen)?

2008-07-21 @ 17:07:56
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Jag har läst ditt inlägg med välbehag, mr Stiffo. Gillar dina iakttagelser av de små skeendena, bland annat. En del i din text inspirerade till att jag la in en Stenmarkare i min blogg nyss.



Jag kom in i Jarmusch' "Broken flowers" när den hade pågått en stund, och fattade aldrig helt och hållet vad det hela gick ut på. Men jag fattade att Jarmusch verkligen gillade Bill Murrays ansikte. Här en liten bildsvit från filmen:

http://www.imdb.com/title/tt0412019/



Och visst går det att skapa nya kategorier. Du får klicka dig runt ett tag så hittar du rätt. Även jag saknar nyckelorden. Hade inte Erik skrivit till blogg.se om den saken? Vad svarade de i så fall?





2008-07-21 @ 20:48:45
Postat av: ElStiffo

Ja, jag har klickat som en galning men inte hittat det jag sökt efter. Jag är lite för otålig ibland:-)

2008-08-01 @ 13:23:29
URL: http://elstiffo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0