Den trötte...

Regelbunden, uthållig, avspänd, diciplin.
Det är det enda som kan ge resultat...


Kommentarer
Postat av: Bosse67

Menar du att man ska vara regelbunden, uthållig, avspänd och disciplinerad för att få resultat? Eller menar du att endast regelbunden, uthållig och avspänd disciplin ger resultat? Eller är det samma sak?

Det är han som har snöat in i språket som undrar.

2008-01-18 @ 22:30:24
Postat av: Semlan

Usch vilket negativ klang ordet diciplin har för mig. Det för tankarna till pennalism, militärens raka led och tillknäppta stil (som om rena skor och snygg uniform skulle kunna försvara dödandet..?) och förtryck.
Vidare är jag tveksam till att diciplin verkligen leder till bestående resultat. Du håller inte med uppdragsgivaren (säger vi), men utför ändå diciplinerat vad "uppdraget" kräver. Visst ett resultat, men eftersom du inte håller med (och inget hellre vill än kullkasta allt) så får det i längden inget resultat. Diciplin är ofta lika med förtryck! Uthållig och avspänd, det låter bra, fortsätt med det! Regelbundenhet är jag också mer tveksam till, den är också ofta påtvingad.
Flextiden som tillämpas på många arbetsplatser är en acceptabel medelväg från arbetsgivarens sida. Så är också flextid ofta uppskattat bland de anställda. Hur jag nu kom in på detta..?
Ser nog gärna en liten förklaring Ode. Eller få mig att se positivt på ordet diciplin (om du kan!).

2008-01-19 @ 11:34:11
Postat av: Bosse67

Numera får jag inga dåliga vibbar av ordet disciplin (möjligen får jag det av ordet diciplin), snarare tvärtom. Jag tror att Ode menar självdisciplin. Personligen, alltså för egen del, skulle jag inte ha något emot att ha mer av den varan. Vad beträffar den militära disciplinen så kan den ha andra syften än dödande. Att lära självförsvar är legalt och helt okej. Hur försvarar man sig om man inte vet hur man gör? Hur försvarar sig en grupp människor om det inte finns disciplin i gruppen? Skoputsningen i lumpen tjänade till att bevara skorna och inte till att ursäkta dödande. Ditt resonemang känns lite tonårsaktigt, Erik, lite för känslosamt associerande och flummigt för min smak.

För övrigt får jag erkänna att det är längesen jag lämnade den extrema pacifismen.

2008-01-19 @ 12:17:27
Postat av: Semlan

Hur fungerar gerillakrig? Jag bara undrar?
Du kan ha rätt Bosse, ja du har det angående disciplin (stavningen menar jag, åh detta bekymmer, mellan varven, mellan varven)?!
Det var underbart, att bli kallad tonårsaktig (tack för det Bosse).
Skoputsande ser jag som nödvändigt ont, det var i disciplinsammanhanget mer tänkt som metafor för krigandet. Försvar å andra sidan är legalt, speciellt bland backar i fotbollslag och andra sporter. Vet tyvärr inte hur det svenska försvaret mår just nu. Penningbrist verkar vara ordet på alla befäls (läs yrkesmilitärer) läppar. Försvarsförändringar sker ständigt. Bland politiker så är just Försvaret och skolan två saker som det ständigt tjivas om i Riksdagen och sedan nere på kommunal nivå (när det gäller skolan).
Precis som jag är emot utförsäljning av allmännyttans bostäder, så verkar kommunala skolor säljas ut väldigt billigt. Undrar hur mycket styrande borgare hinner sälja iväg under denna mandatperiod?
Tack för ordet (tyvärr inte riktigt lika tonårsaktigt...)

2008-01-20 @ 18:37:22
Postat av: Bosse67

:-)
Hej, min vän.
Jag tror att gerillagrupper har ett lika stort behov av disciplin som konventionell militär. Dom kanske inte lägger ner lika stor möda på skoputsen som vi gjorde på I2 för 50 år sedan ? eller så gör dom det. Vad vet jag? Vad vet du? Vad vet Lisa Ekdahl? Ingen som vet.

2008-01-20 @ 20:59:17
Postat av: ElStiffo

Jag menar
att endast regelbunden, uthållig och avspänd disciplin ger resultat, just det. Alltså ger ett nöjsamt resultat. NÅGOT slags resultat blir det ju alltid...
Detta är tankar som dyker upp när jag inser att mitt 'lata jag' inte levererar det jag vill ha...
Alltså söker jag hitta ett mer diciplinerat tillstånd.

2008-01-23 @ 12:36:22
URL: http://elstiffo.blogg.se
Postat av: Bosse67 (även ökand som PappaB)

Då har jag uppfattat vad du menar. Och vi tycks sitta i båtar som liknar varandra.

2008-01-23 @ 18:07:19
Postat av: ElStiffo

Jomen, jag har en fin grejj om livet som en liten pappersbåt. Jag visar den vid tillfälle.

2008-02-08 @ 08:09:51
URL: http://elstiffo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0