Från johan norberg.net

Saturday, 18/9/2010:

10:18 - MIN KANDIDAT: EMELIE ÖSTRÖM, 4,5 ÅR:

Jag tänkte återkomma när jag bestämt vilken kandidat jag kommer att kryssa. Nu när jag bläddrar igenom dagens Svenska Dagbladet blir jag helt golvad. Här finns en alldeles idealisk kandidat, som tycker helt rätt och ser kompetent och trevlig ut också. Hon heter Emelie Öström. Tyvärr är hon bara 4,5 år gammal.

Först visar hon att det är frihetsbegäret som driver henne (och att hon inte bryr sig om genusdiktat ovanifrån):

Vad skulle du bestämma om du var politiker?

– Att alla skulle få göra som de vill. Gå ut, eller vara inne och leka. Och att jag fick bli prinsessa, för de är så fina.

Men sedan visar hon dessutom att detta frihetsbegär inte är någon allmän anarkism, utan en insikt om att den enes frihet slutar där den andras börjar och att vi behöver ett lagstyre för att skydda liv, frihet och strävan efter lek:

Vad är viktigt för barn?

– Att de får leka i fred, om de vill det. Så att inte något småbarn kommer och förstör all lek.

Men sedan kommer det allra bästa, när Emelie visar att hon inte ens är intresserad av makt, utan egentligen helst vill bli entreprenör (och då naturligtvis ger sjutton i alla folkhälsokommandon):

Skulle du vilja bli en politiker?

– Nej. Jag vill bli en som har en ­affär som säljer godis.

Väx upp snabbt, Emelie, Sverige behöver dig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0