Ljud från munnar

Bra ord fäster

- en upplevelse

 

Jag har just haft veckans upplevelse.

På pendeltåget, två kvinnor i 18-20 årsåldern,

den ena pratar mest. Snabbt, tydligt, vacker effektiv röst,

inte för högt eller lågt. Koncentrerat. Innehållsrikt, inga utfyllnadsord alls!

Bara det en ovanlighet. Intensivt berättar hon för sin mycket goda vännina

om sin mammas problem. Jag behöver egentligen inte bry mig om vad det

handlar om. Själva rappheten i samtalet, engagemanget räcker.

Jag bara lyssnar förundrat. Hennes kompis kontrar med snabba korta stödrepliker.

Hon är väl insatt i allt som sägs och kan därför ha åsikter med djup, trots att det bara är några få ord då och då. Men snabbt. Mycket engagerat och intensivt.

Men samtidigt inte dramatiskt, inte överdrivet alls utan med ett lugn.

Samtalsämnet byts helt abrupt som det  gör när människor känner varandra väl.

Plötsligt säger hon som leder samtalet (fast det är ingen tvekan om att det lika gärna skulle kunna vara den andra kvinnan som sa mest). "Å jag har ryggskott", en sekundkort paus, "nä, inte ryggskott men jävligt ont i ryggen", "Å jag har nackspärr" svarar den mörka. Hon talar lika tydligt, plus att jag sitter ju precis bredvid så det är inga problem med att höra.

Tack för de nu inte så nya pendeltågen som gör att det går att höra andras prat mycket tydligare.

Detta korta replikskifte är komik på högsta nivå! Två så unga människor klagar över ryggvärk och nackspärr! Jag får skärpa mig för att inte skratta högt. Det är exakt då jag blir medveten om att jag hör något enastående. Om dialogen i vilken film som helt var så här bra skulle jag gå på bio så ofta jag kunde.

Det var mellan Tumba och Huddinge så det varade inte så länge. Men vad underbart att få höra denna talerska med sin sidekick.

Vem behöver dramatik när det finns en sådan här verklighet?

Livet - en berättelse? Visst men det är inte själva storyn som är det väsentliga utan FLYTET...

Sen gick jag och handlade och frånvaron av kommunikation var lika stor som den inte varit några minuter tidigare.


Kommentarer
Postat av: Erik

Bra skrivet inlägg ElStiffo! Ja, ribban är lågt satt om det klagas på onda ryggar redan i sena tonåren. ;-) Men trevligt med ungdomar som pratar utan en massa utfyllnadsord. Det finns hopp om framtiden för det svenska språket (ett tag till).

Postat av: Erik

Hej igen! Anar att något annat än bloggen tar all din fritid. Är det möjligen någon intressant utställning på gång?

Postat av: El Stiffo

Det är Fairtilizer och Soundcloud som tar min tid. Att lyssna på musik/ljud är ganska tidskrävande.

Den här datorn jag har nu har också gjort att jag tappat flytet helt med foton och egna bilder. Scanners fungerar inte med Ubuntu och bildbehandlingsprog, är mycket sämre, i vissa fall helt obegripligt. Min enda ljudingång (på datorn) är i mono så där är det också begränsningar.

Mitt nästa steg är att börja göra musik igen för första gången på 15 år. jag får se vad det blir av det... För två minuter sen stoppade jag ett inbrottsförsök här i huset! Hej å håå...

2010-01-22 @ 05:09:21
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Bosse

Din text fick mig nästan att se och höra de där två tjejerna. Jag gillar vad jag läser, känns upplyftande, även om slutraden påminner mig om ett annat av livets fakta.



Nu funderar jag på att googla Fairtilizer, Soundcloud och Ubuntu.



Förbannade inbrottstjuvar!

2010-01-27 @ 02:54:46
URL: http://booza69.blogspot.com/
Postat av: El Stiffo

jag försökte kommentera igår kväll men det gick inte...

Det löste sig med tjuven, han åkte fast.

Kul att du gillade texten, den var bara att gå hem och skriva, efter en sådan upplevelse.

2010-01-28 @ 20:07:05
URL: http://elstiffo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0