Stopp (känsla)

Jag klarar inte av alla begränsningar.

Jag är som en instängd isbjörn på Skansen.

Igår tänkte jag, eller, nej, bilden bara dök upp

plötsligt i min hjärna.

När jag såg isbjörnarna gå runt runt

och göra samma sak igen och igen.

Det var obehagligt. Jag vet inte hur gammal jag var.

Jag hade inte ord på det, jag sa inget,

jag frågade inte.

Det är ALLTID något som stoppar!

Alltid! Man får inte göra höga ljud på kvällen,

man får inte gå omkring naken,

inte ens hemma...

Man får inte sjunga, vissla, humma, prata högt,

viska o.s.v.

Bara ett utryck av så många är tillåtet...

Att tala lagom högt, lagom snabbt,

inte alltför lugnt och inte alltför passionerat...

-------

Jag gör inte vad jag vill och jag

vet inte vad jag ska göra för att kunna

göra vad jag vill.

Fast, inlåst, orörlig, stel, seg, hård, skör,

innesluten, språklös.

-------

Att inte få leva i-sin-tid, utan bara

i andras, och bara i en mekanisk tid...

Den mekaniska tiden som skapar

militäriska arbetsrobotar.

Som är livlös utan att förstå det.


Kommentarer
Postat av: Erik "Semlan"

Visst, det finns mycket som man inte bör eller får göra. Men vem bryr sig? Du bestämmer själv vad du gör! Sedan är det en helt annan sak vad andra tycker och hur mycket du bryr dig om detta. Valet är ditt! Tänj på gränserna, varför inte en alternativ jul. En tomteluva behöver inte sitta på huvudet... ;-)

Postat av: ElStiffo

Ibland känner man saker, det kallas för känslor :-)

2010-12-21 @ 05:00:19
URL: http://elstiffo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0