Plocka upp...

July 22, 2009
Tricycle's Daily Dharma

Pick Up Your Coat

A contemporary Zen master has said that "Zen is picking up your coat from the floor and hanging it up." Nothing could be simpler. Yet how difficult! There is no fun in "picking up your coat." Tasks like this do not seem at all self-fulfilling and enriching. Even worse, "picking up your coat" doesn't seem to be a very "spiritual" kind of practice-unlike, we imagine, prayer, meditation, fasting, or developing a meaningful relationship. There is nothing more ordinary or unspecial than "picking up your coat." Yet, it is really the essence of practice, for "picking up your coat" is exactly what Dogen means by meditation.

- Francis Dojun Cook, How to Raise an Ox, Wisdom Publications

Read this Daily Dharma on tricycle.com.

Follow us on Twitter.


Kommentarer
Postat av: Bosse

Om det ändå bara var rocken som skulle plockas upp från golvet. Rocken fixar jag, men dammråttorna ...

2009-07-22 @ 12:02:28
URL: http://booza69.blogspot.com/
Postat av: ElStiffo

Ja... du vet ju hur det ser ut hos mig.

2009-07-22 @ 12:07:28
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Inte visste jag att jag pysslade med Zen när jag plockade upp prylar från golvet... Vadå dammråttor? Jag är glad vid de rörelser som blir i lägenheten, om så bara en dammtuss som glider över parkettgolvet. ;-) Är gräsänkling, igen. Både kul och lite förlamande (när man inte tillhör vänsterprasslande sorten :-). Datorn dröjer och kanske strular affären till sig, vi får se!

Postat av: ElStiffo

En datoraffär som srtular till sig? Aj-aj...

2009-07-22 @ 19:10:00
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Fick lite positiv information av "förmedlaren" idag. Men ett konkursbo är tydligen en rätt lång process och allt ska ju gå rätt till. ;-) Men jag hoppas verkligen. Skulle ge mig ett bildbearbetningslyft!

2009-07-22 @ 19:29:55
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0