Gammal utmaning från Erik

UTMANING

För hundra år sedan så blev jag utmanad av Erik. Dags att ta upp det.

1 Vilken bok läste du senast?

"När rött blir svart" av Qiu Xiaolong.

2 Vilken bok ska du börja på härnäst?

Sparad till semestern; Malkolm X självbiografi. Han var en stor talare För tredje sommaren i rad tänker jag ta mig igenom "Jakten på sanningen - Vetenskapens historia" av Eirik Newth.

3 Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Speglande den rådande könsordningen så är det givetvis fler manliga författare. Senast köpta: "Om konsten att TRYCKA TYG" av Anna Häggblom, som handlar om just det.

4 När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! Hälften!" osv?

Med en bra bok så kan jag tänka "oj, bara lite kvar, synd". Egentligen vill jag ha det lugnt när jag läser så att läsa på pendeln funkar bara med mycket bra böcker som "När rött blir svart" . Den enda aktivitet som passar med mitt okoncentrerade sinne är att rita/måla... Jag blir ofta så lätt distraherad av precis allt, speciellt mina egna tankar och associationer. Bara tanken att vara koncentrerad på en sak låter lite småtråkig tycker jag...

5 Hur väljer du de böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recentioner, topplistor, bloggar osv?

Recentioner och Bokhora, http://www.bokhora.se/ , är viktiga för det finns så mycket och jag är nyfiken och vill inte totalt 'fastna i mig själv' utan upptäcka nytt. Jag läser bokrecentioner i DN, SvD, Metro. Stockholm City. BTJs lista, och vad jag stöter på. Besöker bokhandlar och bibliotek i snitt en gång i veckan. Vill alltid ha bra koll på barn- och ungdomsböcker eftersom jag jobbar på ett skolbibliotek i en grundskola. Då är topplistor viktiga. Men för egen del är det tvärtom. precis som med musik, det som finns på försäljningslistor är generellt det som bör undvikas. Elitistiskt? Näe, jag är som jag är och har inget problem med att andra läser t.ex. Guillo som jag tycker har ett helt stendött språk utan fantasi. Men kill your darlings är ju alltid ett bra motto även om det inte jämt är så lättuppnåligt (vilket ord...).

6 När blir en bok för lång?

Aldrig om den är bra. "Liftarens guide till galaxen"-sviten kunde gärna ha fortsatt. Synd att Adams dog.

7 Läser du lika gärna på engelska (om det är orginalspråket) som på svenska?

Finns boken på svenska så är det helt ok. Det jag läser på engelska finns inte översatt så då är valet lätt. Det är viktigare att fler lär sig andra språk än att mer böcker blir översatta till svenska.

8 Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Ingen hemlighet precis, "När rött blir svart" av Qiu Xiaolong. Fast rekomendationer har lätt en avskräckande effekt. Det gäller att utmana sig själv lite ibland och  läsa något som inte är helt hundra procent. Annars blir det lätt "Jag äter inte sill" av det hela. Läsning inkluderar tidningsartiklar, www, serier, poesi och fakta.

9 Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall,när ger du upp?

Eftersom livet alltid förser en med jämna doser av tråkighet (eller är det bara min egen hjärna?) så är det j-vligt viktigt att undvika det så ofta det är möjligt. Om jag tänker "Men va e de här för seg skit?" efter tio sidor så är det slut sen. Ibland är jag en mycket otålig läsare och slutar om miljöbeskrivningen eller  sättet att presentera huvudpersonen känns tråkigt. Ibland kan det räcka med bara några meningar för att förstå att den här författaren talar till mig. På något vis vill jag också känna att författaren vill något.

Yttre handling är överskattat. Vad är det för mening med ett fantastiskt handlingsförlopp om personen som agerar och blir utsatt är lika spännande som en Legobit?

10 Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Med en lätt genans erkänner jag att det finns mycket "Bättre Självförtroende", "Känn rädslan och våga ändå" och liknande. Tänk va underbart att ha lite mer ångvält i sig... Konst, kreativitet, musik, teckna, design osv. Svensk skönlitteratur finns inte alls! Ända sedan jag började läsa och tänka, i tolvårsåldern, har jag tyckt att Sverige är trist och allt annat är spännande och det präglar mig fortfarande. Gräset är alltid grönare på den andra sidan! J  Jag läste en bok av Per Gunnar Evander på sjuttiotalet och det var det tristaste och stumaste jag någonsin läst. Och han var en bästsäljare och räknas som en BRA författare, oj-oj.

 Men mycket är det som man inte förstår här i världen. Före Jan Stenmark kom Glen Baxter men det är många omedvetna om. M.v.h., (Med väsande hasningar), o Andersson.


Kommentarer
Postat av: Madde

Tjingeling!!! Kikar snabbt inom :)

2008-07-15 @ 14:55:43
URL: http://angelwing.blogg.se/
Postat av: Jossi

Jag har en frågestund på min blogg, fråga gärna ngt :)

2008-07-15 @ 15:00:31
URL: http://josefineaspeteg.webblogg.se/
Postat av: Erik

Trevligt ElStiffo :-)

Skoj att du svarat och skrivit långt. Du, nu börjar jag förstå din "gamla" stress vid datorn förr.

Vi får stråla samman och dryfta våra läsminnen ;-)

Må väl och segla med behag...

2008-07-15 @ 16:55:18
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Bosse67

Ja jäklar, El Stiffo har verkligen lossat förtöjningarna och seglat ut på ordhavet. Kul att du är i gång! Och bra skriver du också. Härligt!

2008-07-16 @ 11:41:15
URL: http://bosse67.blogg.se/
Postat av: ElStiffo

Tack för beröm, jag är en slow writer liksom...

2008-07-16 @ 13:06:06
URL: http://elstiffo.blogg.se/
Postat av: Lena

Förstâr det där om att det som är "borta" är mer spännande (..kanske pga en ovilja att känna sig infângad och förutbestämd...)När jag bodde i Sverige var Spanien fascinerande, nu när jag bor här är det afrikansk, arabisk, latinamerikansk - och ibland till och med svensk - kultur som intresserar. Har du läst Bodil Malmsten ("Priset pâ vatten i Finisterre"), Göran Tunström, Torgny Lindgren...?

2008-07-21 @ 18:49:58
Postat av: ElStiffo

"Priset på ..." har jag läst och tyckt om. den fick mig att läsa mer av henne. Hon uttrycker saker som jag blir glad över att de blir beskrivna.

2008-08-01 @ 13:26:35
URL: http://elstiffo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0